Zjazd to połączenie drogi publicznej z nieruchomością położoną przy drodze, stanowiące bezpośrednie miejsce dostępu do drogi publicznej w rozumieniu przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
(art. 4 ust. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.))
Zjazd to część drogi na połączeniu z drogą nie będącą drogą publiczną lub na połączeniu drogi z dojazdem do nieruchomości przy drodze; zjazd nie jest skrzyżowaniem.
(§ 3 ust. 12 rozporządzenia z dnia 2 marca 1999 r. Ministra Transportu i Gospodarki Morskiejw sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999r. Nr 43 poz. 430 z późn. zm.))
Opłata skarbowa za zezwolenie na lokalizację zjazdu wysokości 82 zł. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 Ustawy o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz. U. Nr 225, poz. 1635 ze zm.) zezwolenie na lokalizację i przebudowę zjazdu nie podlega opłacie skarbowej określonej w części III ust. 44 pkt 2 kol. 3 załącznika tejże ustawy, jeśli budowa lub przebudowa zjazdu związana jest z budownictwem mieszkaniowym.
zadania zarządcy drogi przy budowie lub przebudowie zjazdu:
1. Uzgodnienie lokalizacji zjazdu
Uzggodnienie lokalizacji nowego zjazdu następuje w formie dycyzji administracyjnej. Lokalizacja zjazdu nie może powodować zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przy uzgadnianiu lokalizacji zjazdów publicznych szczególnie ważne jest uwzględnienie § 113 ust. 7 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999r. Nr 43, poz. 430 z późn. zm.):
Wyjazd z drogi do obiektu i urządzenia obsługi uczestników ruchu i wjazd na drogę nie mogą być usytuowane w miejscach zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego, a w szczególności:
1) w obszarze oddziaływania skrzyżowania lub węzła,
2) w miejscu, w którym nie jest zapewniona wymagana widoczność wjazdu na drogę,
3) na odcinku drogi o pochyleniu niwelety większym niż 4%,
4) nie bliżej wierzchołka łuku wypukłego niż wymagana odległość widoczności na zatrzymanie,
5) na odcinku występowania dodatkowego pasa ruchu.
W decyzji administracyjnej należy ująć takie elementy jak:
w podanych warunkach:
- warunki określone w § 78 ust. 2 oraz § 79 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 14 maja 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z 1999 r. Nr 43, poz. 430 z późn. zm.)
- Zjazd zabezpieczyć przed spływem wody z posesji na działkę drogową oraz odwrotnie.
- W obrębie zjazdu należy zapewnid naturalny spływ wód powierzchniowych.
- Zjazd na włączeniu z drogą gminną ma być wykonany pod kątem prostym.
- Prace prowadzić tak, aby nie zmniejszyd stateczności i nośności podłoża oraz nawierzchni drogi, nie naruszyć urządzeń odwadniających i innych podziemnych urządzeń drogi oraz nie wpływać negatywnie na stan techniczny drogi i warunki jej użytkowania zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- Lokalizację projektowanego zjazdu w przypadku kolizji z urządzeniami obcymi należy uzgodnid ich właścicielami.
- Koszty budowy lub modernizacji urządzeo nawierzchni w pasie drogowym związanych z realizacją zadania ponosi inwestor, na którym spoczywa również obowiązek wykonania wszelkich prace.
- Utrzymanie zjazdu należed będzie do właścicieli gruntu przyległego do drogi – użytkownika zjazdu (Art. 30 Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych – tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115 z poźn. zm.).
- Projektowany zjazd nie może naruszać prawa własności stron trzecich, a za jego naruszenia odpowiada inwestor.
- Zezwolenie niniejsze wygasa, jeżeli w ciągu 3 lat od daty jego wydania zjazd nie zostaniewybudowany.
- Przed przystąpieniem do robót należy wystąpid do zarządcy drogi z wnioskiem o wyrażenie zgody na zajęcie pasa drogowego zgodnie z art.40 pkt.1 Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115 z późn. zm).
w podanym pouczniu:
- Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w XX za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
- Zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tj. Dz.U. z 2007 r. nr 19 poz.115 z późn. zm.) inwestor przed rozpoczęciem robót budowlanych zobowiązany jest do:
– uzyskania przed rozpoczęciem prac budowlanych pozwolenia na budowę, a w przypadku przebudowy zjazdu dokonania zgłoszenia budowy albo wykonania robót budowlanych oraz uzyskania zezwolenia zarządcy drogi na prowadzenie robót w pasie drogowym,
– uzgodnienia z zarządcą drogi, przed uzyskaniem pozwolenia na budowę, projektu budowlanego zjazdu. - Niniejsza decyzja nie jest pozwoleniem na budowę w myśl art. 28 Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).
- Przystąpienie do robót bez wymaganego zezwolenia skutkuje nałożeniem ustawowych kar pieniężnych zgodnie z art.40 ust.12 ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115 z późn. zm.).
2. Zaopiniowanie projektu budowlanego zjazdu
Przy wydawaniu opinii do projektu budowlanego należy zwrócić uwagę czy zaprojektowany zjazd jest zgodny z wytycznymi podanymi w decyzji lokalizacyjnej, oraz czy zaprojektowana konstrukcja zjazdu nie zagraża elementom drogi.
3. Protokolarny odbiór zjazdu
Protokół odbioru zjazdu jest wymagany od inwestora do odbioru robót bdowlanych. W protokole odbioru zjazdu powinny znaleźć się informacje na temat zgodności wybudowanego zjazdu z projektem zaopiniowanym przez zarządcę drogi. W protokole w celu identyfikacji określamy drogę wraz jej numerem oraz numer działki na która zjad został wykonany.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.)